English
Publicerad 7 december 2022

Besöksnäringen sågs på Heagård

Årets sista besöksnäringsträff hölls på julpyntade Heagårds Kafé. Det bjöds på frukost med riktigt matig trendspaning. För mat är något som både engagerar och attraherar. Oavsett om det är hög- eller lågkonjunktur. Men det händer något med oss när konjunkturen vänder. Vad avslöjar vi lite längre ner.

Det blev våffelkalas på morgonkvisten. Självklart fick vi smaka på specialitén, matiga våfflor. En extra knorr var toppingens falafel som är gjord på gårdens egenodlade linser. Riktigt mumsigt! Viktoria Hedeng som driver Heagårds kafé Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. intervjuades av vår vd, Karolina Davidsson.

Bland annat fick vi veta att Hallands Matgille bistått med att affärsutveckla konceptet med våffelkafé. Ägarfamiljen har ingen bakgrund inom restaurangområdet så det gällde att hitta en både smaklig och hanterbar nisch. Fokus ligger på lokala och närproducerade råvaror. Genom samverkan lyfter man varandra. Vi hoppas att det blir folkvandring till Halmstads nya våffelmecka.

Kaxig vision utvecklar Halland

Det händer grejer när Hallands Matgille rör om i matentreprenörernas grytor. Sedan 2018 har detta EU-projekt hjälpt över 170 livsmedelsföretag i Halland, varav 40 i Halmstad. Och tro´t eller ej men servicen är helt kostnadsfri. Anna-Maria Spaniol, verksamhetsledare för Hallands Matgille Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., berättade att de medvetet satte den kaxiga visionen ”Halland, Sveriges mest levande matlän”. Visioner är till för att ge verksamheten vingar att flyga högre.

Allt handlar om genomtänkt och behovsstyrd affärsutveckling där hållbarhet är i fokus och där alla delar genomlyses för att skapa de bästa förutsättningarna för verksamheternas utveckling.

Matfestival i Halmstad nästa år

2023 är projektet slut (men Hallands Matgille består) och det kommer att bli en fantastisk avslutningsspurt den 18 mars på Halmstads Teater. Då är det premiär för Hallands matfestival, en öppen arena för maten. Tänk dig bokmässan i Halmstad fast här är det mat i fokus.

Kalsonger, mat och snikflation

Lennart Wallander, chief officer of tomorrow på FOOD & FRIENDS Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. har en unik inblick i vad som händer inom mat- och dryckesbranschen. När det är tuffa tider får kalsongerna hänga med längre, vi tröstkonsumerar småsaker, målar läpparna som aldrig förr och en prishöjning på cheeseburgare kan skapa ramaskri.

Småtallrikar och mellanrätter gör entré för att hålla restauranggästerna på gott humör. Lennart bjöd även på nyord kopplat till inflation, som snikflation och krympflation. Du kan nog gissa vad de betyder. Man snikar med råvarorna och krymper förpackningar och innehåll.

Konservativt och uppfinningsrikt

I kristider tar mervärdesmaten stryk. Vi vill ha mat till rimligt pris. Sökningar på potatisrecept skjuter i höjden. Hasselbackspotatis toppar. Klassiska rätter och husmanskost får en renässans, vi vill äta bekant mat. Allt det här är utmaningar för livsmedelsproducenter och restauranger. Men nöden är uppfinningarnas moder heter det. Sant, för det är just under tuffa tider utveckling sker, nya idéer och nya trender gör sitt intåg. Går det att ersätta avokado med något annat, något närodlat? Ja, experiment pågår…

Och här på Heagård odlas det linser. Allting går om man lägger manken till.

Missa inte vår Matträff den 25 januari 2023. Läs mer och anmäl dig. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Tack alla ni som kom denna morgon.