Rekordsiffror för besökswebben
När vi lanserade vår nya webbplats för invånare och besökare 2019 blev det succé. Självklart blev vi oerhört glada och taggade på att fortsätta att utveckla vår webbplats. När vi nu gör bokslut för 2021 finner vi inget annat ord än – supersuccé för destinationhalmstad.se. Över en miljon sidvisningar på webben talar sitt tydliga språk.
Vi kan nog säga att allt började på allvar år 2019. Då lanserade vi vår nya besökswebb plus ytterligare fem webbplatser. Vi tog också ett helhetsgrepp i alla våra digitala kanaler och startade arbetet med att förfina och utveckla. Hela tiden med starkt målgruppsfokus.
När vi sammanfattar 2021 kan vi se att vårt långsiktiga arbete ger resultat. Vi har jobbat med besökswebben, Facebook, Instagram och LinkedIn parallellt och dessutom lanserat en helt ny bolagswebb. Och det bästa av allt, på siffrorna kan vi se att användarna kom oss till mötes, i alla våra kanaler. Vilken sporre för 2022!
Webben destinationhalmstad.se
Mål för 2021: 300 000 användare. Det kändes som ett rimligt och bra mål med tanke på utfallet 2020 (290 679) eftersom vi redan då hade gjort ett rejält skutt mot 2019 (210 295).
Resultat för 2021: 447 538 användare! Nästan 50 % fler än målsättningen.
Sammanfattning
- Vi har jobbat målmedvetet med att skapa innehåll som attraherar användare och som samtidigt gagnar vår lokala besöksnäring. Kopplingen mellan våra sociala medier, kampanjer och SEO är avgörande för utvecklingen. Mobilsurfningen ökar kontinuerligt, 7 av 10 surfar från sin mobil, det är särskilt markant under sommarhalvåret. Därför har vi alltid mobilen som första enhet i åtanke när vi tar fram nytt innehåll.
- Några innehållsmässiga framgångsfaktorer: Sommarkampanjen Enjoy Halmstad var oerhört framgångsrik. Överhuvudtaget så är innehåll kopplat till olika årstider och högtider mycket intressanta för användarna.
- De 10 mest besökta kategorierna var i turordning: Evenemang, Inspiration och guider, Natur och friluftsliv, Mat och dryck, Bad och kustliv, Kultur och historia, Boende, Golfhuvudstaden, Sport och aktiviteter samt Shopping.
- Språk: Under 2021 fanns hela webbplatsen på både svenska och engelska, och delar av den på danska. Under 2022 kommer vi att lansera fler översättningar av delar av besökswebben.
Ny bolagswebb 2021
I februari 2021 lanserade vi en helt ny bolagswebb med fokus på besöksnäringen. Här finns självklart allmän information om bolaget och dess olika verksamhetsområden samt kontaktuppgifter. Men viktigast av allt är de webbsidor som vänder sig till våra vänner i besöksnäringen och arrangörer av evenemang och möten.
Vi bjuder på bilder och filmer som kan användas för att sälja in Halmstad och verksamheter. I verktygslådan finns allt från marknadsföringstips till tips om finansieringsstöd. Vi publicerar nyheter och berättar om aktuella projekt. Bolagswebben har mött stort intresse och vi kan summera 11 311 användare till och med årsskiftet.
- Vi ser vilka effekter det blir när vi lägger extra krut på innehållet oavsett om det gäller webbplatser eller sociala medier. Dessutom har vi fortsatt att vässa oss i att använda de digitala verktyg som finns till hands för att nå ut till våra målgrupper på både den nationella och internationella marknaden. Vårt mål är ju att visa på den attraktiva plats Halmstad är för invånare, besökare, etablerare, näringsliv – ja, kort sagt, för alla säger Marcus Andreasson, marknadschef på Destination Halmstad.
Sociala medier
Utveckling: 2019 hade vi 28 258 gillamarkeringar. 2021 har vi nått 31 540. Den genomsnittliga följaren är en kvinna mellan 25-54 år som bor i Halmstad.
Utveckling: 2019 hade vi 10 845 följare. 2021 har vi nått 13 695. Merparten av följarna är kvinnor i åldern 25-54 år. Vi har tidigare haft två konton @enjoyhalmstad och @destinationhalmstad. 2021 valde vi att fokusera på @destinationhalmstad och utöka användandet av Instagrams möjligheter, bland annat gällande Stories.
Utveckling: LinkedIn är bolagets kanal inom B2B. 2019 hade vi 176 följare. 2021 slutade med 1 499.
Obs: Samtliga siffror för webb och sociala medier för 2021 gäller från 1 januari 2021 – 31 december 2021.
Kontakt
Marcus Andreasson, chef Marknad, Destination Halmstad
0721-50 35 22, marcus.andreasson@halmstad.se
Länkar
- Destination Halmstad Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Facebook Destination Halmstad Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Instagram Destination Halmstad Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- LinkedIn Destination Halmstad Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Fotograf toppbild: Patrik Leonardsson