English
Swedish

Statistik

Kongressbild

Enligt inrapporterad data från svenska convention bureaus arrangerades det totalt 588 kongresser i Sverige förra året. 333 av dessa var nationella och 255 internationella. Totalt deltog cirka 180 000 deltagare på kongresserna som tillsammans genererade mer än 984 miljoner i turistekonomiskt värde.

Karin Mämtymäki, ordförande i Swedish Network of Convention Bureaus, säger:

- Kongresser har en stor betydelse för Sveriges tillväxt. Kongresser bidrar till såväl ekonomisk tillväxt som en möjlighet att stärka enskilda destinationers och Sveriges varumärke. De är även samhällsekonomiskt värdefulla för att bygga och överföra kunskap samt attrahera talanger, investerare och företag.

Fakta från rapporten

Internationella kongresser

  • Sverige ligger på plats 15 i världsrankingen
  • 255 internationella kongresser arrangerades i Sverige
  • Totalt deltog 60 000 kongressdeltagare
  • Majoriteten av kongresserna genomfördes i juni, september och oktober

Nationella kongresser

  • 333 nationella kongresser arrangerades i Sverige
  • Flest nationella kongresser genomfördes i Uppsala med 57, därefter Göteborg med 45 och på tredje plats Västerås med 29
  • Totalt deltog 120 000 kongressdeltagare
  • Majoriteten av kongresserna genomfördes i april, maj och oktober

*Stockholm finns inte med i den nationella kongresstatistiken då Visit Stockholms uppdrag är att arbeta internationellt och för därför ingen statistik på nationella möten.

Kongressbild

Halmstad Convention Bureaus årsrapport

Klicka på bilden för att läsa årsrapporten.

Kongresser och evenemang 2016

Kongress och evenemangsåret 2016 bjöd på glädjande siffror för Halmstad! Några punkter att ta med sig är:

  • 13 nationella kongresser värvades till Halmstad, vilket var en ökning på hela 333 % från 2015.
  • Totalt bidrog årets kongresser med 5515 gästnätter, vilket inbringade ca 19 300 000 kr till Halmstad.
  • Sett till antalet kongresser rankas Halmstad som nr. 11 nationellt.
  • Kongresser förläggs ofta under årets mindre populära besöksmånader för privatturister, vilket ger en säsongsförlängningseffekt.
  • Årets stora evenemangssnackis var Melodifestivalens Andra Chansen.
  • Värvning av stora evenemang bidrar till Halmstads varumärke som attraktiv stad att bo och verka i.

Det finns idag 22 convention bureaus i Sverige där man arbetar med att ge råd och kostnadsfritt stöd, i processen att välja mötets nästa placering. SNCVB är ett gemensamt forum där Sveriges Convention Bureaus verkar efter två huvudfokus, affärsnytta och kunskapsutveckling för att tillsammans utveckla svensk mötesindustri.