Kampanjer

Här presenterar vi ett urval av kampanjer som Destination Halmstad planerar, genomför just nu samt tidigare kampanjer cirka ett år tillbaka. Kampanjerna synkas alltid i flera kanaler, däribland sociala medier och webbplatsen destinationhalmstad.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Utöver de kampanjer som nämns nedan genomförs Destination Halmstad löpande även mindre kampanjer och insatser. Destination Halmstad genomför även kampanjer för större evenemang som Halmstads kommun är delaktiga i.

Vy

Haverdalskusten. Foto: Patrik Leonardsson

Kommande kampanjer

Jul i Halmstad

Mer information kommer.

Ladda redan nu upp dina julevenemang, som pågår 4 november–10 januari i vår kalender. Märk det med kategorin Jul och högtider så syns det på vår julsida. Är ditt evenemang en konsert, marknad eller julbord? Lägg då till ytterligare en kategori, så syns det på fler av våra julsidor. Märk upp ditt julevenemang i vår evenemangskalender enligt följande:

Landningssida: Jul i Halmstad
Geografiskt område: Halmstad med omnejd
Digitala kanaler: Meta Ads och Google Ads

Reklamkampanj Best summer ever symbol

Pågående kampanjer

Höstlov

Vi marknadsför paket och evenemang under höstlovet.

Arrangerar du ett evenemang under perioden 25 oktober–3 november för skollovslediga barn? Märk det då med kategorin Skollov så syns det på vår höstlovsida. Du är även välkommen att lägga in höstlovspaket! Då märker du evenemanget med kategorierna Skollov och Paket.

Arrangerar du ett Halloween-evenemang under perioden 25 oktober–3 november? Skriv då Halloween någonstans i evenemangstexten, så hämtas det ut till vår Halloweensida!

Landningssida: Höstlov + Halmstad = Familjemys
Geografiskt område: Halmstad med omnejd
Digitala kanaler: Meta Ads

Skördetid i Halmstad

Under sensommaren och hösten satsar vi på en kampanj om skördetider med fokus på maten. Här lyfts allt från evenemang och gårdsbutiker till restauranger och lokalproducerade drycker.

Ladda upp dina evenemang som pågår 15 augusti–31 oktober i vår kalender. Märk det med kategorin Mat och dryck så syns det på vår landningssida för kampanjen.

Landningssida: Skördetid i Halmstad
Geografiskt område: Halmstad med omnejd
Digitala kanaler: Meta Ads

Familj på picknick i Simlångsdalen

Simlångsdalen. Foto: Per Nilsson

Tidigare kampanjer

Här kan du se tidigare kampanjer som Destiantion Halmstad har genomfört cirka ett år tillbaka i tiden.

Gyllene Sommar

Sommaren 2024 var högaktuell med Gyllene Tider. I juni lanserade vi två nya audioguider i vår nya plattform Halmstad Stories. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. En ny utställning The Gyllene Tider Experience öppnade och i juli kom den nya filmen Sommartider. Och detta marknadsförde vi givetvis. I början av juni började vår kampanj där vi paketerade upplevelser kopplat till Gyllene Tider.

Landningssida: Gyllene Tider
Geografiskt område: Både lokalt och nationellt
Digitala kanaler: Meta och Google Ads

Sommar – Let's make the best summer ever 2.0

En fortsättning av förra årets sommarkampanj "Let's make the best summer ever". Den bästa sommaren skapar vi tillsammans. Genom kampanjen ville vi skapa en positiv känsla och visa allt som var på gång i Halmstad. I år la vi också ett större fokus på att nå ut till unga vuxna. Kampanjen rullade i omgångar från april till början av augusti.

Hur kunde jag vara en del av satsningen?
Alla evenemang som är med i Best summer ever hämtades i vår evenemangskalender. Här är alla välkomna att registrera sina evenemang!

Landningssida: Best summer ever
Geografiskt område: Stockholm/Mälardalen, Västra Götaland (Göteborg), Skåne, Kronoberg, Jönköping och Halland. Stort fokus kommer också läggas på att sprida budskapet lokalt i Halmstad.
Digitala kanaler: Meta, Youtube, banner-annonsering via Google Display, digitala skyltar (längs E6, i city och runt om i Halmstad) med mera.
Tryck: Halmstads egna magasin Upplev, JCDecaux stortavlor, SommarHalland, Cityliv med mera.

Tylösand

En fortsättning av förra årets digitala kampanj för området Tylösand. Kampanjen visar utbudet och de aktörer som finns i området. Kampanjen pågår från mitten av maj till mitten av augusti. Förra årets tre målgrupper användes igen, med målet att driva trafik till de anpassade landningssidorna nedan.

Landningssidor
Lekfulla Tylösand (familjen)
Händelserika Tylösand (paret och vännerna)
Rofyllda Tylösand (senioren)

Geografiskt område: Stockholm/Mälardalen, Västra Götaland (Göteborg), Skåne, Kronoberg och Jönköping.
Digitala kanaler: Meta

Danmark

Under vår och sommar genomförde vi en kampanj mot den danska marknaden. Huvudfokus var att få upp kännedomen om Halmstad och inspirera via annonser och vår danska webbplats. Budskapet för kampanjen är Endast två timmar bort hittar du... och Endast en färjetur bort hittar du.... Inom detta har vi valt att trycka på specifika USP:ar (unique selling point) som naturupplevelser, campingar, vår danska historia, Prins Bertils stig och city.

Laddningssidor: Olika sidor på den danska webbplatsen
Geografiskt område:
Köpenhamn och Århus
Digitala kanaler: Google sök och Meta

Halmstad Stories

I början av maj lanserades den nya plattformen Halmstad Stories. En ny produkt för både besökare och invånare. Användaren kan strosa runt i och kring Halmstad och lyssna på spännande berättelser om Halmstads kultur och historia. Kampanjen för att sprida plattformen pågick under maj månad. Halmstad Stories var även vara med i en kampanj del två i kampanjen Gyllene Halmstad.

Laddningssidor: halmstadstories.se, Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. vill du veta mer om arbetet kring plattformen besöker du destinationhalmstad.se/HalmstadStories
Geografiskt område:
Halmstad med omnejd
Digitala kanaler: Meta
Tryck: Halmstads egna magasin Upplev, JCDecaux stortavlor, Hallandsposten

Höst 2023–vår 2024

Kampanjer kring höst, höstlov, jul, dröm om sommaren, sportlov och vår genomfördes.

Sensommar

Från början av augusti startade vår sensommarkampanj. Den pågick från 9 augusti till 9 september. Innehåll, främst weekendresor, var i fokus. Kampanjen syntes på Facebook, Instagram och Google display (bannerannonsering) i Västra Götaland (Göteborg), Skåne, Kronoberg, Jönköping och Halland.

Sommar – Let's make the best summer ever

Under sommaren pågick en längre kampanj som delades upp i flera delar. Årets budskap var "Let's make the best summer ever". Den bästa sommaren skapar vi tillsammans. Genom kampanjen ville vi skapa en positiv känsla och visa allt som var på gång i Halmstad. Här finns mycket att välja på oavsett ditt intresse och plånbok. Kampanjen påbörjades under maj månad och var aktiv till början av augusti. Annonser riktades mot Stockholm/Mälardalen, Västra Götaland (Göteborg), Skåne, Kronoberg, Jönköping och Halland. Stort fokus lades också på att sprida vad som händer i sommar lokalt i Halmstad.

Kampanjen hänvisar till sommardelen på destinationhalmstad.se. Öppnas i nytt fönster. Vill du synas i kampanjen gör du det bäst genom att registrera dina evenemang i Halmstads evenemangskalender.

Digitala kanaler: Meta, Youtube, banner-annonsering via Google Display, digitala skyltar (längs E6, i city och runt om i Halmstad), sommardel på destinationhalmstad.se med mera.
Tryck: Halmstads egna magasin Upplev, JCDecaux stortavlor, SommarHalland, Halmstads kommuns magasin med mera.
Andra kanaler: Pågatågen (Halmstad–Helsingborg), Halmstad City Airport,

Tylösand

Destination Halmstad har under 2023 fått medel att hjälpa till att utveckla Tylösand. En del i arbetet blev en digital kampanj under sommaren. Kampanjen visade utbudet i Tylösand och de aktörer som finns i området. Kampanjen visades på Facebook och Instagram under hela sommaren. Den riktade sig mot personer som befinner sig i Stockholm/Mälardalen, Västra Götaland (Göteborg), Skåne, Kronoberg och Jönköping. För kampanjen identifierades tre målgrupper och för varje målgrupp skapades en specifik landningssida.

Den danska marknaden

Under sommaren genomförde vi en kampanj mot den danska marknaden. Här var huvudfokus att få upp kännedomen om Halmstad och visa vår danska webbplats. Öppnas i nytt fönster. För att få mer tyngd i kampanjen var ett antal aktörer med som hade skapat paket riktade mot danska besökare. Kampanjen pågick under högsommaren och startade efter midsommar. Den visades på Facebook, Instagram samt Google och riktade sig mot personer i Århus och Köpenhamn.

Vår och påsk

Insatsen gjordes från slutet av mars och genom hela april månad. Här var fokus att njuta av våren i Halmstad. Kampanjen fokuserade på närområden till Halmstad. Kampanjen syntes på bland annat Facebook, Instagram och Google.

Hur kunde du bli en del av satsningen?
Du som besöksnäringsföretag kunde hjälpa till med innehåll till kampanjen. Du registrerade evenemang, aktiviteter och paketerbjudande i Halmstads evenemangskalender. Även boendeanläggningar kunde registrera boende­erbjudande kopplade till påsken (genom att lägga till kategorin paket).

När är påsken?
Själva påskhelgen 2023 var 7–10 april. I Halmstad hade skolelever lov veckan innan påsk, men en del kommuner hade lovet efter påsk. Därför är var välkommen att lägga upp påskrelaterade evenemang och aktiviteter under hela perioden 31 mars–16 april.

Dröm om sommaren

Under februari/mars gjorde en övergripande kampanj, Dröm om sommaren. Redan under början av året börjar många fundera över sin sommarsemester. Kampanjen syftar till att skapa kännedom om Halmstad och så ett frö för besök i Halmstad under 2023.

Dröm om sommaren marknadsfördes på Facebook och Instagram. Annonserna riktas till användare som befinner sig i områdena Malmö, Skånes västkust, Halland, Göteborg, Jönköping, Kronoberg, Stockholm och Mälardalen.

Exempel på annonser
Du måste vara inloggad på Facebook för at kunna se annonserna. Nedan är två exempel av de annonser som visas.

Sportlov

Från mitten av januari marknadsförde vi Sportlov i Halmstad. Öppnas i nytt fönster. Inför kampanjen uppmanades besöksnäringsföretag att registrera sina eveneamng och aktiviteter, som ägde rum under sportlovet, i Halmstads evenemangskalender evenemangskalender. Öppnas i nytt fönster. Även boendeanläggningar kunde registrera boende­erbjudande kopplade till sportlovet (genom att lägga till kategorin paket). Sportlovs­kampanjen genomfördes på Facebook, Instagram och Googel Sök. Den riktades till föräldrar med skolbarn som befinner sig max en timme från Halmstad.

När är sportlovet?
Tänk på att sportlovet är under vecka 7–10. Vi riktade främst våra kampanjer mot skollovslediga familjer under vecka 7–8.

Vecka 7 Göteborg, Kungsbacka, Jönköping, Borås med flera.
Vecka 8 Halland, Skåne, Blekinge, Kalmar, Kronoberg, Uppsala, Örebro med flera.
Vecka 9 Stockholm, Karlstad, Borlänge med flera.
Vecka 10 Luleå, Östersund, Sundsvall med flera.

Jul i Halmstad

Under kampanjen Jul i Halmstad samlade vi det som hände i Halmstad, kopplat till julen. Det var allt från konserter och marknader till pysselkvällar, utställningar, julbord och julshopping. Destination Halmstad marknadsförde, likt tidigare år, Jul i Halmstad och dess utbud under perioden slutet av oktober till januaris början.

Jul i Halmstad marknadsfördes bland annat via destinationhalmstad.se, kampanj på Facebook, Instagram, Google Display Network samt i den traditionella tryckta julfoldern. Den digitala kampanjen "Jul i Halmstad" riktades mot alla åldrar i Halmstad och närliggande kommuner. I kampanjen marknadsfördes julmarknader, julbord, julkonserter, shopping och presentkort. Vi gjorde även några nedslag i Danmark.

Synas i Jul i Halmstad-kampanjen
För att synas med ditt julevenemang eller aktivitet i kampanjen Jul i Halmstad, stort som smått, bad vi arrangörer och besöksnäringen att registrera sina evenemang och aktiviteterna i evenemangskalendern. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Alla evenemang som registrerades visades på sidan Jul i Halmstad på destinationhalmstad.se. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Ett urval visades i den tryckta foldern.

Höstkampanj 2022

Kampanjen delades upp i två delar.

En mer allmän del riktad mot äldre och vuxna utan barn eller med äldre barn. Temat var "Säg ja till". Denna del pågick vecka 38–40. Annonserna riktades från Malmö längs västkusten upp till Göteborg samt hela Kronobergs och Jönköpings län. Kanalerna som användes var Facebook, Instagram och Google Display (bannerannonser).

Den andra delen fokuserade mot familjer som är höstlovslediga, bland annat lyftes evenemang ur evenemangskalendern. Kampanjen pågick vecka 41–42. Kampanjen kördes främst digitalt men även i tryckt material.

Sen-sommarkampanj 2022

Syfte med kampanjen var att förlänga sommarsäsongen. På sen­sommar­sidan på destinationhalmstad.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. visade vi upp vad Halmstad har att erbjuda under denna period. De olika delarna i kampanjen hänvisade till denna sida.

Kampanjen pågick den 6 augusti–8 september från Malmö vidare längs västkusten, upp till Göteborg och in i Kronoberg och Jönköpings län.

Sommarkampanj 2022

Under hela sommaren pågick Destination Halmstads sommar­kampanj "Följ hjärtat till Halmstad i sommar", med Halmstads nya platsvarumärke som stod klart under våren.

Med platsvarumärket som kompass satsades på att visa Halmstads bredd som regionhuvudstad med den kustnära livsstilen. Med ett tydligare emotionellt budskap, med större fokus på människor, lyftes bland annat härliga evenemang, skönt cityliv, närheten till vattnet och kulinariska upplevelser.

Kampanjen kördes främst digitalt men även i tryckt material.

  • Digitala kanaler: Facebook, Instagram, Youtube, banner-annonsering via Google Display, digitala skyltar, Hallandsposten, sommarsida på destinationhalmstad.se med mera.
  • Tryck: Halmstads egna magasin Upplev, tidningen "Juni, juli, augusti", tidningen "Sommarhalland", JCDecaux stortavlor med mera.

Vårkampanj 2022

Från början av mars till slutet av april marknadsförde vi våren i Halmstad. Landningssidan för kampanjen var "Möt våren i Halmstad" som fylldes med tips på aktiviteter och sevärdheter. Några exempel är vackra platser att besöka i naturen, evenemang och premiärernas tid som inkluderar uteserveringar, fiske, golf och camping.

Som en förlängning av vårkampanjen kördes även annonser för Turista Hemma. Annonserna marknadsförde hela evenemanget, och därmed alla besöksmål som deltog.

De sista två veckorna skiftade fokus mer till sommarens stora evenemang.

Kampanjen rullade på Facebook, Instagram och Google Display Network.