Utbildningar och webbinarium

Som företag inom Halmstads besöksnäring har du stora möjligheter att kompetens­utveckla ditt företag. Här hittar du aktuella utbildningsinsatser. 29 september

Inspirations­webbinarium Visit Sweden 29/9 2022 – se det i efterhand

Läs vår sammanfattning av webbinariet eller titta på webbinariet i efterhand på visitsweden.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sammanfattning

Vi har gjort en sammanfattning av "Visit Swedens inspirations­webbinarium – 29/9 2022" åt dig. Hur jobbar egentligen Visit Sweden? Se filmen i inledningen av webbinariet, den ger en ökad kännedom om Visit Swedens arbete. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Visit Sweden arbetar med marknadsföring av Sverige som varumärke, kunskapsspridning, målgruppsanalyser och lättillgänglig information. Visit Sweden ska erbjuda inspiration och lärande till aktörer inom besöksnäringen. Visit Sweden ska vara inspirationsforum för hur vi når ut till våra målgrupper. Det är viktigt att lära känna sina gäster för att veta hur det går att hitta dem och vad som ska sägas till dem. Känner du dina gäster kan du på ett mer strategiskt sätt arbeta med de trender som kommer och med individualisering.

Visit Sweden uppmuntrar aktörer att i dessa kristider ta hjälp av de aktörer som arbetar med utvecklingsplaner och besöksnäringsstrategier för att orka hålla i det långsiktiga arbetet.

En lokal aktör medverkade och bidrog med erfarenheter och kunskap. Elisabeth Haglund vd på Hotel Tylösand.

Visit Sweden vision: 2030 ska Sverige bli världens mest hållbara och attraktiva resmål byggt på innovation – med fokus på hållbar turism och hållbart resande.

Trender & marknadsplan för 2023
Konsumenttrender (utveckling som har en riktning: ökar eller minskar) att hålla koll på till 2023: Visit Sweden tror att dessa 9 trender kommer att påverka resandet.

  • Säkra resor – Det blir allt viktigare med trygga resor för besökaren. Detta innebär krav på hygien och ekonomisk trygghet i form av avbokningsregler. Trygghet handlar också om tillgänglig information. Resenären vill på ett enkelt sätt kunna förstå.
  • Ta igen förlorad tid – Vi har inte kunnat resa eller träffa nya eller gamla vänner i en tid av pandemi. Reslusten har blivit väldigt stor. Motpol i detta kommer att vara den ekonomiska utmaningen.
  • Maximalt utnyttja tiden – Besökare vill kunna göra flera saker samtidigt, få ut det mesta av sin resa eller upplevelse. Fler kommer att jobba och ha semester samtidigt. Det kommer att efterfrågas fler mikroäventyr, nya upplevelser i närområdet och paketeringar.
  • Friskvårdsturism – Nu vill besökare resa för att må bra. Det blir viktigare att vara ute och röra på sig, den mentala resan och med frisk luft.
  • Det nya och autentiska – Besökare vill fylla livet med upplevelser. Större intresse för att komma utanför högsäsonger och turistmagneter och att komma i kontakt med det lokala.
  • En bättre värld – Hållbarhet blir allt viktigare. I detta då även den sociala hållbarheten och inkludering. Människor med funktionhinder/funktionsvariation ska kunna uppleva på samma sätt.
  • Stimulera sinnena – Det blir allt viktigare att känna sig levande och att använda alla sina sinnen i olika upplevelser. Besökare kommer att vilja uppleva och stimulera olika sinnesintryck.
  • Digitala horisonter – Människor har idag en större digital vana. Hybridupplevelser kommer bli alltmer populära. Att bli erbjuden en digital upplevelse innan den verkliga upplevelsen är en trend som är på framgång.
  • Optimerade upplevelser – friktionsfritt resande blir alltmer trendigt. Nu för tiden vill besökaren att allting ska fungera.

Visit Swedens kunskapsbank
Tips – kolla Visit Swedens kunskapsbanken som presenterar olika exempel på aktörer som arbetar med dessa trender idag. Både internationella och nationella aktörer. Dessa trender är lämpliga att hålla koll på, implementera i era erbjudande och kommunicera ut till era prioriterade marknader.

Tips till alla aktörer: Allt kommer inte vara relevant för just dig och din verksamhet, men håll dig uppdaterad och anpassa trender till din verksamhet. Under hösten kommer trender och omvärldsbevakning att paketeras utifrån tema och inriktning på kunskapsbanken – bland annat inom naturturism.

I kunskapsbanken på Visit Sweden hittar du allt om bland annat trendrapporter, målgruppsanalyser, framtidspaningar och kampanjer.

Visit Swedens marknadsplan för 2023
Fokus i marknadsplanen:

  • Globala PR-drivna större och kreativa kampanjer
  • Always on direkt mot resenären
  • Stärka Always on mot researrangörsledet

Spellbound by Sweden – a short audio story
Visit Sweden lanserar ett nytt koncept den 30 september 2022 – ”Spellbound by Sweden – a short audio story”. Initiativet ska verka för att erbjuda en autentisk upplevelse där besökaren får använda alla sina sinnen i naturmiljö. Sveriges berättartradition och sagotradition av mytiska väsen synliggörs genom ljudstoryn i en natur och skogsmiljö på Spotify.

Hållbar kompetens Halland

Kompa Halland för besöksnäringen

15 miljoner kronor satsas i EU-projektet Kompa Halland Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för att stärka kompetensutvecklingen, bland annat inom besöksnäring. Kompa Halland ser till att företag får utveckling efter sina behov helt kostnadsfritt. Skräddarsydda utbildningar inom till exempel affärsutveckling, marknadsföring, webbutveckling, arbetsledning och upphandling. Vill du veta mer? Kontakta Marie Hörnlund tillväxtstrateg på Halmstads kommun.

Kompa Halland riktad mot handeln

Ett stort utbud riktat mot handeln finns nu att ta del av i Kompa Hallands utbildningar. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Ett helt utbildningspaket anpassade för dig som arbetar i butik eller med försäljning. Exempel på utbildningar är, handelns digitala omställning, den digitala kundresan och visuell marknadsföring. Vill du veta mer? Kontakta Marie Hörnlund tillväxtstrateg på Halmstads kommun.