Halländsk turistinformation guidar Gekås-besökaren till nya upplevelser

2020-06-22

Logga Turista Hemma i Halmstad

Destinationerna Varberg, Falkenberg och Halmstad fortsätter sitt samarbete med Gekås Ullared och driver en bemannad turistinformation inne i varuhuset under sommaren. I år är även Hylte med vilket gör att fyra kommuner nu gör gemensam sak i att få varuhusets besökare att upptäcka mer av Halland.

Året 2020 är ingenting som det brukar, allra minst inom besöksnäringen. Den planerade öppningen av turistinformationen på Gekås Ullared fick skjutas fram. Men i juni kunde den slå upp portarna.

De halländska destinationerna får disponera en yta på restaurangplanet inne i varuhuset. En plats där folk tar en paus och förhoppningsvis kan ta sig en stund för att bli inspirerade att upptäcka mer av Halland. Boris Lennerhov, VD för Gekås Ullared, summerar förra året som lyckat och satsningen fortsätter i sommar.

– Även om vi till följd av pandemin har färre kunder just nu så vill vi gärna ta hand om dem som kommer till oss på bästa sätt. Att få tips på vad en kan uppleva, till exempel i den fantastiska naturen runt Ullared, är en fin service, säger Boris Lennerhov.

Nyhet - även Hylte ansluter till projektet

– Det är en unik möjlighet för Hylte att få synas med sitt utbud. Det har blivit väldigt aktuellt att erbjuda vistelser där det inte är så mycket människor. I Hylte går det utmärkt att njuta av stillheten och tystnaden, ta ett sjöbad utan att trängas, ge sig ut på en cykeltur i vackra kulturlandskap och vandra i omväxlande natur, säger Lena Hagman-Bogren, turismansvarig på Hylte kommun.

Destination Falkenberg är den part i samarbetet som sköter driften av turistinformationen som kommer vara bemannad sju dagar i veckan. Förutom tips från personalen kan man ta broschyrer, använda smartboarden eller inspireras av Halland genom VR-glasögon. Förhoppningen med en turistinformation är att besökarna ska förlänga sitt besök i Halland eller komma tillbaka för att uppleva mer vid ett senare tillfälle.

- Det känns fantastiskt att den gemensamma satsningen kan fortsätta även i sommar, säger Martin Andersson, näringslivsdirektör i Varberg. Nu när vi behöver sprida ut oss är det extra viktigt att inspirera besökare att upptäcka nya smultronställen i Halland.

- Även i Halmstad är vi glada över att ha en gemensam halländsk turistinformation i Ullared. I år när vi kan räkna med att fler väljer Sverige framför utlandet finns förutsättningar att nå ut med Hallands utbud och locka tillbaka besökare i framtiden, avslutar Malin Backe, chef på Turistservice, Destination Halmstad.