English
Publicerad 2 mars 2022

Årets första träff för besöksnäringen

Den 1 mars 2022 hade vi en kickoff för Halmstads fantastiska besöksnäring. Det händer mycket i år på evenemangssidan så det var en fullspäckad agenda.

Träffen hölls i Festsalen på Halmstads Teater och frukosten kryddades med möjligheter och utmaningar för dig inom besöksnäringen när pandemin släpper taget. Med så många kommande evenemang finns det alla chanser att bjuda på ett värdskap i världsklass. Tillsammans ska vi skapa tillfällen att älska Halmstad! Allt med stor ödmjukhet inför vad som händer i världen just nu.

Sedan måste vi ju säga att det var en alldeles speciell och sprittande krydda att kunna ses på riktigt. Det blev många härliga möten den här morgonen.

Till och med den 17 mars kan du ta del av besöksnäringsträffen via inspelning. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Det här var programmet

  • Volvo Car Scandinavian Mixed Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. – världens mest jämställda golftävling kan generera 80 000 besök 9–12 juni i Tylösand. Hur gör vi oss redo? Vilka kommer hit, och när? Kristoffer Thuresson, en av arrangörerna, berättade mer om det här spännande evenemanget som kommer att ge svallvågor ända in till Halmstads city. Christian Jakobsson, golfdirektör på Halmstad GK, och hans personal har fullt upp med förberedelserna inför tävlingen. Elisabeth Haglund, vd på Hotel Tylösand, ser verkligen fram emot att få välkomna alla gäster. Caroline Bengtsson från Halmstad City berättade att det kommer att byggas en FAN-zoone på Stora Torg. Det kommer att hända mycket roligheter. Att Halmstad är Sveriges golfhuvudstad kommer att uppmärksammas extra.

  • Sturegymnasiets restaurangskola fanns med på länk den här morgonen. Viking Lindgren lärare på programmet och två av eleverna fanns med för att berätta om hur deras drömarbetsgivare ser ut. Schysst arbetsplats och bra handledare. Det ska inte vara för stort ansvar inledningsvis, du måste får tid och möjlighet att utvecklas i yrket. Vad skulle få er att stanna i Halmstad och Halland frågade Karolina Davidsson, vd på Destination Halmstad AB, och svaret blev - utveckla matkulturen. Vad kan Halmstads krögare göra för att attrahera personal? Se oss, var tydliga med vad som förväntas och arbetstider.

  • Anna Oredsson från Hallands Matgille, fyller på med vikten av att skapa attraktiva arbetsplatser, jobba med säsongsförlängning och samarbeten.

  • Näringslivsenheten på Halmstads kommun har nu en grupp tillsammans med ett antal lokala krögare som tittar långsiktigt på yrkesutbildningar inom restaurangnäringen.

  • Nu ska vi hjälpas åt att hantera personalbristen i besöksnäringen här i Halmstad. Därför kommer vi att arrangera en rekryteringsmässa här på Halmstads Teater den 21 mars. Vi behöver veta snarast vad du behöver för kompetens hos önskad personal. Mässan omfattar alla verksamheter inom besöksnäringen. Läs mer här - det kan vara till stor hjälp för din verksamhet. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

  • Den internationella mässan VÄV2022 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. är ett exempel på ett attraktiv evenemang med en köptstark grupp. Marita Jönsson på Region Halland berättade om intresset för det lokala och hållbarhet. Det är världens största mässa inom sitt slag och det kan bli mellan 8000-10 000 besökare. I september är det dags!

  • Gravel, internationella tävlingar i landsvägscykling på grus är på gång. Det är inte 100 än, men typ 99 procents sannolikhet. Det lär bli full rulle i augusti.

  • Turista Hemma på gång igen. 21-22 maj kan du som besöksnäringsaktör i Halmstad vara med.

  • Stena Lina är också på gång. Som vi har längtat. De tipsar om att du gärna ska ha bokningsbara paket för våra danska vänner. Det ska vara enkelt att semestra här. Det handlar om att bo, uppleva och äta.

  • Avslutningsvis vill vi ge lite tips. Kolla in Google, hur presenterar du dig? Ge ditt Google my business-kontot mer kärlek. Och har du inget så skapa ett. Tänk på att alla inte pratar svenska. Se till att åtminstone en liten del av din hemsida är på engelska. Och se också till att din verksamhet har en mobilanpassad webbplats. Övervägande delen av andelen kollar ditt företag via sin mobil...

Tack alla ni som kom denna morgon. Hoppas att vi ses snart igen!