English
Publicerad 12 februari 2020

Gästnätterna i Halmstad ökar

Foto: Jeanette Nerman

Tillväxtverket har redovisat den preliminära gästnattsstatistiken för 2019 och det ser mycket positivt ut för Halmstad och Halland.

Rekordmånga turister har hittat hit. Nu väntar vi med spänning på de faktiska siffrorna som beräknas vara klara någon gång i april. När det gäller hela Halland ser ökningen ut att landa på över 3 miljoner registrerade svenska och utländska gästnätter. Nationellt räknar man med en ökning på 4,1%. I Halland är ökningen 8,2% och de preliminära siffrorna för Halmstad visar en förväntad ökning på hela 11,1%. Det lutar åt att vi har haft ytterligare ett rekordår här i Halmstad.

Fördelningen svenska och utländska gästnätter i Halmstad 2019

Totalt visar nuvarande beräkningar att vi hade 808 747 svenska och utländska gästnätter, en ökning med 11,1% jämfört med rekordåret 2018. De utländska gästnätterna ökade med 1,8%, vilket är bra med tanke på att VM i bordtennis genererade 11.000 utländska gästnätter på en vecka och vi har inte haft ett motsvarande evenemang under 2019. Det som sticker ut är den kraftiga ökningen på 45,3% från Danmark, att jämföra med 15,1% för Halland. Tyskland är fortsatt den största utländska marknaden för Halmstad och ökade med 24,3%. Norrmännen stod för en ökning på 16,1%.

Så här bor gästerna i Halmstad

Gästnätterna i statistiken för Halmstad fördelar sig på tre boendeformer; hotell, camping och vandrarhem. De svenska gästerna har ökat inom samtliga medan de utländska har ökat på campingarna. Danskar föredrar hotell, norrmännen har ökat även där men väljer i hög utsträckning camping. Tyskarna föredrar också camping. Fördelning: Hotell: 357 374, +0,8%, camping: 405 731, +23,3% och vandrarhem: 45 642, +3%.

Vad kan ha bidragit till den positiva utvecklingen 2019?

Trenden att ”hemestra” verkar locka svenskarna i högre grad. Den låga kursen på svenska kronan gör det prisvärt för utländska turister att semestra i Sverige. Vädret, med en tidig vår och varm sommar och lång höst gav en lång säsong. Ett exempel på hur vi ytterligare förlängde säsongen är att vi skapade reseanledningar genom projektet Skördetid i Halland som genomfördes i höstas. Vi ser också att gemensamma satsningar och samarbeten via Region Halland och Visit Sweden på de utländska marknaderna har haft goda resultat. Golfen, Kattegattleden, Tylösand och Danska fall är exempel på attraktiva besöksmål.

En aktiv och attraktiv kommunikation via webbplatsen destinationhalmstad.se och våra sociala medier tror vi också bidrar i det totala sammanhanget. Men viktigast av allt är att vi har en besöksnäring i kommunen vars utbud och tjänster tilltalar invånare och besökare. Det är besöksnäringen som driver utvecklingen framåt.

– Vi är givetvis glada för de preliminära siffror som Tillväxtverket redovisar. Det är en ökning som till och med ligger snäppet högre än Halland. Gästerna från Danmark ökade med hela 45%. Med den nya färjelinjen mellan Halmstad och Grenå ser vi ännu fler möjligheter att jobba med den danska marknaden. Vad som också är intressant att notera är ökningen med över 23% inom boendeformen camping. Kanske är intresset för naturturism en bidragande faktor. Med tanke på att vi har många fina campingar inom kommungränsen finns det goda förutsättningar för fortsatt utveckling. Möten och evenemang är också viktiga faktorer för tillströmningen av gäster. 2019 hade vi publikdragare som exempelvis Summer Smash, Stadium Sports Camp, Laxa Cupen och Gyllene Tiders konserter. Vi ser också betydelsen i att samverka över kommungränserna här i Halland. Tillsammans kan vi skapa en besöksmagnet som räcker hela året säger Karolina Davidsson, vd för Destination Halmstad AB.

För mer information, kontakta

Karolina Davidsson
VD Destination Halmstad
Tfn: 076-813 74 26
E-post: karolina.davidsson@halmstad.se

Marcus Andréasson
Chef Marknad
Mobil: 072-150 35 22
E-post: marcus.andreasson@halmstad.se

Fler nyheter