English
Publicerad 15 januari 2020

Digitalt framgångsår för Destination Halmstad

Printscreen på startsidan för destinationhalmtad.se

Att kommunicera rätt och med rätt målgrupper är en avgörande framgångsfaktor när det gäller destinationsutveckling. Det gäller att nå fram genom det digitala bruset.

År 2019 genomförde vi på Destination Halmstad ett antal åtgärder för att vässa vår kommunikation externt. Fokus lades på att utveckla våra webbplattformar och digitala kanaler och det visade sig vara en lyckad satsning. Vi klockade in besöksrekord på destinationhalmstad.se med över 200 000 unika besökare.

Fem webblanseringar på bara ett år

Totalt lanserade vi under året hela fem olika webbplatser som alla ingår i Destination Halmstads webbfamilj:

  • Vår huvudsajt Destinationhalmstad.se – för besökare och turister – som ska stärka Halmstads attraktivitet som besöksmål. Både nationellt och internationellt (ingår i webbstatistiken).
  • Destinationhalmstad.se/bolaget – om bolaget Destination Halmstad AB (ingår i webbstatistiken).
  • Halmstadcvb.se – Halmstad Convention Bureau – en del av avdelningen Evenemang och möten (ingår i webbstatistiken).
  • Hylteslingan.se – med regional cykelled i sikte. Ett samarbete mellan Halmstads kommun, Hylte kommun och Region Halland (ingår i totala webbstatistiken).
  • Halmstadsteater.se – föreställningar och möteslokaler (ingår inte i webbstatistiken).

Besöksrekord på besökswebben

Vi lade stort fokus i utvecklingsarbetet på destinationhalmstad.se som ska attrahera både nationella och internationella turister och besökare till Halmstad. Det kändes som ett fint kvitto på det när webbplatsen sedan blev nominerade till priset Guldhanden som årligen delas ut under SiteVisiondagarna. När 2019 var slut kunde vi räkna hem ett besöksrekord med hela 200 917 unika besökare (att jämföra med 174 229 år 2018).

– Det som är särskilt intressant med den jämförande besöksstatistiken är att 2018 faktiskt redan då var ett toppår. Halmstad var värdar för ett världsevenemang - Bordtennis-VM och det gav givetvis en rejäl skjuts på siffrorna. Därför känns extra roligt att vi ändå lyckats toppa det med en ökning på över 15 procent säger Marcus Andreasson, marknadschef på Destination Halmstad. Vi har fått många positiva återkopplingar sedan lanseringen av vår nya webbplats och det syns med önskad tydlighet i statistiken.

Innehållssatsningar som gav effekt

Destination Halmstad satsade under 2019 på att förbättra inläggskvaliteten och jobba smartare och effektivare med våra olika sociala medier. Något som också gett utdelning under 2019.

Facebook

Destination Halmstad Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.: 28 265 gilla-markeringar. En ökning med 1 454 under året.

Instagram

@destinationhalmstad Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.: 10 770 följare. 1 510 nya följare under 2019.
@enjoyhalmstad Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.: 2 698 följare. 1 396 nya följare under 2019.

LinkedIn

Destination Halmstad Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.: 502 följare. Har ökat med 326 nya följare under 2019.

Nu är vi inne i ett nytt decennium och vi kommer att fortsätta jobba för att utveckla våra digitala kanaler med relevant, intressant, utbildande, spännande och roligt innehåll.

För mer information, kontakta:

Marcus Andreasson
Chef marknad, Destination Halmstad AB
marcus.andreasson@halmstad.se
072-150 35 22

Fler nyheter