Bokningsbart på Halmstads första Destinationsdag

Marcus Ståhl
”Ståhlmannen” från Klövsjö kom för att vara med på Halmstads första egna Destinationsdag. SAS kom också inflygandes och Interhome är inte alls något heminredningsföretag fick vi veta. Men en stark koppling finns. Och så pratades det om paket, fast det inte ens är julafton. Det var en fullmatad förmiddag på Halmstad Plaza för de cirka 130 deltagarna.
Vår vd Karolina Davidsson inledde med att dra ett gäng trevliga siffror från 2024. Vad sägs om 828 410 gästnätter förra året?! Halmstad ökade +4,7%, att jämföra med Sverige +0,7% och Halland +0,4%. Andelen internationella gäster ökade med +9,6% (Sverige: +2,0 %, Halland: +8,1%). Svenska gäster: +3,1% (Sverige: -2,5%, Halland -1,1%). Och så toppar vi med 1 miljon besök på vår webbplats destinationhalmstad.se under 2024. Vi har ögonen på oss helt klart. Som grädde på moset satsar vi tillsammans med Visit Halland att bli Norra Europas bästa kustdestination. Kaxigt? Ja, våga sikta mot stjärnorna…
It goes with the name…eller?
MaMaMaMaMaMa... En lite smårolig detalj är att nästan alla som äntrade scenen denna dag började sina namn med ”Ma”. Kolla här: Marcus Ståhl, Fjällbyrån, Marcus Andreasson, Destination Halmstad, Martin Kotte, SAS, Mats Lennartsson, Interhome och Marcus Andersson, Högt & Lågt. Sedan finns det ju givetvis några lysande undantag - Karolina Davidsson, Destination Halmstad, Josef Haddad, MJ:s IceCream och Anders Lindström, GoTo HUB.

Karolina Davidsson och Mats Lennartsson
SAS satsning i Halmstad tar Halmstad till världen via Arlanda. Och världen kan, framför allt, komma till Halmstad. Det sammanfattar det Martin Kotte, säljchef på SAS, berättade för oss. Nog flög det upp en och annan idé om vilka möjligheter det öppnar upp för.
Hur kan vi få fler gäster i Halmstad utan att bygga nytt? Det vet Interhome, specialiserade på uthyrning av semesterboenden. I maj etablerar de sitt första skandinaviska säljkontor på Storgatan 15. Mats Lennartsson ser en stor potential på uthyrningssidan. Halmstad får tack vare etableringen stor synlighet i Europa.
Högt eller lågt? Hur vill du ha det? Den äventyrlige kan svinga sig bland trädkronorna på Galgberget. Deras zipline är mellan 110-120 meter. De lite lugnare i sällskapet kan följa med på marknivå. Så det är en klätterpark och upplevelse för hela familjen, i alla åldrar. I sommar etablerar sig Högt & Lågt här i Halmstad. Välkomna!
Moppeglass!!! Mobil glass som levereras med italiensk touch! Har du hört talas om det innan? Inte vi heller. Men entreprenören Josef Haddad som driver MJ:s IceCream vet hur poppis det är. Nu kommer konceptet till Halmstad. Välkomna!

Dagens huvudperson - ”Ståhlmannen”
Han klädde om i telefonkiosken innan mötet och dök upp som Marcus Ståhl. Skämt åsido. Proffsiga Marcus äger och driver Fjällbyrån Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., en fullservicebyrå inom digitalisering och platsmarknadsföring. Och han är en stålman när det gäller dessa områden.
Marcus valde att komma till Halmstad i god tid för att kunna uppleva lite av vår plats i världen. Det är gästfrihet, fast tvärtom. Som gäst tog han sig friheten att se, känna och smaka på Halmstad. Och på de platser han besökte möttes han av riktigt värdskap. Något vi blev både glada och stolta över att få höra. Sedan ringade han in att ”konsten finns överallt”, och att stränderna, och Prins Bertils Stig är riktiga pärlor oavsett årstid.
Lite av alla ”Ståhlis” klokskaper
- Gemenskap och samarbete. Allt handlar om det. Följ varandra i sociala medier. Hjälp varandra. Paketera era erbjudanden tillsammans.
- Tänk inte ”jag borde göra mer”. Tänk ”jag gör mitt bästa utifrån mina förutsättningar”.
- Resmålet är den största reseanledningen. Allt börjar med en dröm och slutar i minnen.
- De största inspirationskällorna vid reseplanering är vänner och bekanta, Google och sociala medier.
- En plats som är attraktiv plats att besöka är också en attraktiv plats att bo på.
- Evenemang är suveränt att nyttja som varumärkesbyggare och säsongsförlängare.
- Lokal utveckling byggs inifrån och ut – av människor. Stolthet är motorn för ambassadörskap.
- Bilder, text och video i den här ordningen är viktigt på webb.
- Bilder, video och text i den här ordningen är viktigt i sociala medier.

Paket från Marcus på Destination Halmstad
Marcus Andreasson gjorde en ”paketleverans”. I samarbete med Visit Halland och GoTo HUB kommer vi inom kort lansera en bokningsplattform. Den ger nya möjligheter att skapa bokningsbara paketerbjudanden till besökare och invånare. Bra för dig i besöksnäringen och bra för alla som enkelt vill kunna boka boenden, upplevelser och restaurangbesök. Mer information kommer. Gör en intresseanmälan så hör vi av oss!
Kampanjer för att sälja in Halmstad och besöksnäringen
Mikael Börner från Destination Halmstad visade hur våra marknadsföringskampanjer fördelar sig över 2025. Nu startar exempelvis kampanjen Ut och njut. Sommarkampanjen är också på gång. Det kommer bli på temat ”Följ hjärtat! Och lev livet i sommar”. Det handlar om att skapa längtan. Den blir också startskottet för bokningsbara upplevelser. Du hänger väl med!
Vad gömmer sig i paketen?
När du tagit bort omslagspappret och öppnat paketet hittar du tekniken. Det är här GoTo HUB kommer in. Deras lösning med att företag kan skapa paket tillsammans på en officiell plattform, i detta fall www.destinationhalmstad.se, skapar nya möjligheter. Anders Lindström från GoTo HUB kan referera till flera kundcase. Ett par exempel är visithelsingborg.se och visitoslo.se. Nu är det Halmstads tur!
Till sist
Tack alla som kom! Vi har haft en magisk förmiddag med ett engagemang och varm stämning som slår det mesta!