Halmstad når sin näst högsta nivå någonsin för gästnätter

Hög nivå från utsiktstornet på Galgberget. Det ger en bra överblick över Halmstad. Foto: Destination Halmstad.
Halmstad fortsätter att växa som besöksdestination – gästnätterna ökade med 4,7% under 2024. Trenden med ett förändrat resebeteende fortsätter, semestrar sprids ut mer över hela sommarperioden. Det är inte lika centrerat till juli längre.
Gästnattsstatistiken för 2024 visar att Halmstad befäster sin position som en stark besöksstad. 828 410 gästnätter noterades under 2024, en ökning med 4,7% jämfört med 2023 ( vilket är högre än både riket +0,7% och Halland +0,4%). Detta är den näst högsta siffran sedan mätningarna av gästnätter startade 2008 och innebär att Halmstad tar marknadsandelar både i Halland och i Sverige.
Fler internationella gäster
Den svenska marknaden är fortsatt den största i Halmstad med över 730.000 gästnätter. Men en av de positiva trenderna är att antalet internationella besökare ökat kraftigt. De utländska gästnätterna ökade med 19%, vilket visar att Halmstad blir allt mer attraktiv för besökare från andra länder. Danmark och Tyskland är de två största marknaderna. Det är även de som Destination Halmstad, tillsammans med Visit Halland, har haft störst fokus på under de senaste åren. Framför allt har danska besökare ökat kraftigt sedan ett par år tillbaka, här finns en stor potential för fortsatt ökning.
Starkt hotellår
Hotellen i Halmstad hade ett starkt år. Antalet gästnätter ökade med över +7%, vilket innebär ännu ett rekordår för dem. Campingboendet ökade något men har efter pandemin hållit sig på lägre nivåer. Här finns en potential att öka under 2025.
Säsongsfördelning och förlängning
Trenden att sprida ut resandet över en längre period håller i sig. Sommarmånaderna hade en positiv utveckling och ökade med 6%. Juli, som traditionellt är den starkaste månaden, ökade något efter en dipp 2023. Glädjande kan vi notera att sensommaren fortsätter att gå starkt med nästan en 13% ökning i augusti och rekordnivå i september.
Karolina Davidsson, vd för Destination Halmstad, ser positivt på Halmstads utveckling
– Att vi ser en ökning av både svenska och internationella gästnätter är givetvis mycket glädjande. Vi har insatser mot utpekade internationella marknader och även riktade insatser för att förlänga säsongen i augusti och september. Det strategiska arbetet tillsammans med våra aktörer i näringen kommer vi att fortsätta att arbeta med framåt, och då är det givetvis glädjande när vi ser den här utvecklingen. Att vi därtill hade en bra utveckling även utanför högsäsong stärker arbetet mot att vara en attraktiv destination året runt och inte enbart i juli, säger Karolina Davidsson.
KONTAKT
Camilla Axelsson
Chef Destinationsutveckling, Destination Halmstad
Mobil: 0729-74 33 59. E-post: camilla.axelsson@halmstad.se