English
Publicerad 14 maj 2024

Solig träff för besöksnäringen på Hotel Tylösand

Den 14 maj kryddade vi morgonen med sommarprepp och sommarpepp. Gyllene sommartider är äntligen på ingång så vad kunde passa bättre än en besöksnäringsträff på Hotel Tylösand.

Ytterligare kryddor på träffen var ett härligt mingel, det salta havet som bär Danmarksbåtarna, sommarsockriga härliga evenemang, bredden på det som hotellet serverar sina gäster, utöver frukosten – allt detta satte FYR på vår besöksnäringsträff denna majmorgon. Karolina Davidsson, vd på Destination Halmstad, hälsade välkommen och guidade oss genom denna soliga morgon.

Kommunens satsning på Tylösand

Stefan Pålsson (S), kommunstyrelsens ordförande, berättade att det har kallats till pressträff på fredag om Tylösand, kallbadhus och annat. Så han var tvungen att hålla sig till allmänna ordalag och inte avslöja för mycket. Men klart är att Tylösandsområdet ska utvecklas utan att förlora sin karaktär. I strukturplanen möjliggörs bland annat strandpromenader och bostäder. Något kallbadhus blir det dock inte här – det är alldeles för mycket strömmar i vattnet.

Flaggskeppet Hotel Tylösand

Nästa par till drabbning var Hotel Tylösand Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.s Jonas Karlén, vd, och Åsa Gessle, kreatör, inredare, designer och delägare. Båda två ser en stor utvecklingspotential för Tylösand, ännu mer nu när kommunen satsar. Hotellet är ett välkänt flaggskepp med gamla anor. Sedan Per Gessle och Björn Nordstrand tog över det så har det plöjts ner 100-tals miljoner för att utveckla det till ett av norra Europas bästa spa- och hotellanläggningar. Här finns unika konst- och Ferrariutställningar. Flera fantastiska restauranger. Inredningen går i ”Åsa-svart”. Hon älskar kyrkor och det sakrala. Samtidigt som det ska kännas mysigt. Och hon lyckas. Hjärtat är alltid med.

Stor och attraktiv arbetsgivare

Hotel Tylösand är även en stor arbetsgivare med 280 anställda året runt. Men på sommaren är styrkan uppe i 500. En intensifierad marknadsföringsinsats mot danska marknaden har dessutom gett bra resultat. Jonas har stort fokus på personalen och att hotellet ska vara en attraktiv arbetsgivare. Delaktighet, kultur, värderingar och målsättningar är viktigt för alla i organisationen. Det har även införts ett lojalitetsprogram. Ägarna sätter av en del av vinsten som de anställda får del av när de varit anställda i minst 3 år. Utöver allt detta har hotellet miljöcertifierat sig.

Sommartider i Halmstad - kolla in!

Vad händer i Halmstad? Händer det något egentligen? Jo, tack. Det händer med besked. Malin Backe, projektledare på Destination Halmstads marknadsavdelning kunde ge svar på tal. Hon pekade ut 3 huvudspår i sommarens kommunikation: 1. Sommarkampanjen Best Summer Ever 2024 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. 2. Halmstad Stories Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. 3. En gyllene sommar.

Halmstad är verkligen en evenemangsstad och det lyfter vi ordentligt. Vi har dessutom släppt en ny plattform - Halmstad Stories - där du kan få guidade turer i Halmstad. Sedan har vi ju vårt älskade band Gyllene Tider. Som blivit film och har premiär den 17 juli. Och idag kunde vi avslöja att filmpremiären förläggs i Halmstad den 16 juli. Något som bandets medlemmar önskade. Som grädde på moset blir det en popuputställning på Klammerdammsgatan 4. I samma lokal kommer Halmstad Tourist Center tillfälligt husera från och med den 3 juni.

Det tog fyr vid havet när FYR öppnade

Från Simlångsdalen till Oslo, Paris, Stockholm och ansvarig för nobelmiddagen. Och nu Tylösand och Restaurang FYR Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som han driver tillsammans med frun Emelie. Om det är någon som kan sätta fyr på smaklökarna så är det verkligen Jacob Holmström. Han lämnade sin 2-stjärniga Michelinrestaurang Gastrologik i Stockholm och flyttade hem till Halmstad med familjen. Han möttes med öppna famnen.

Jacob växte upp i ett kök

Hur blev det som det blev med Jacob? Han ”föddes” i princip i köket. Där växte han upp hos sin berömda kockfar Stefan Holmström. Vid gymnasievalet tog han ”räkmackan” för att kunna glida lite – det blev Sturegymnasiet där han utbildade sig till kock. Sedan dess har han och räkmackan glidit iväg på många spännande vägar. Och hans barn får också växa upp i köket. Verkar vara en ärftlig grej. Förutom Nobelmiddagen som är en ”highlight” så har han även lagat mat till tidigare statsministern Fredrik Reinfeldt och Hillary Clinton. Det gör man liksom inte varje dag. Jacob verkar ha receptet på framgång. I detta nu är Restaurang FYR i fokus. Och den har fått en flygande start. Men som han säger – en restaurang skapar ingen matdestination och driver matturism. Det här gör vi tillsammans.

Minst 150 miljoner människor har skeppats

Ulf Staaf, Travel Commercial Manager på Stena Line Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kunde berätta att bolaget startade 1962 i Göteborg. Sedan dess har minst 150 miljoner människor transporterats. En framgångsfaktor hos bolaget är att man redan från start valt att ha både frakt och passagerare på samma farkost. Färjelinjen mellan Halmstad och Grenå fick en kanonstart – sedan kom pandemin. Nu är det på uppåtgående igen och danskarna hittar till Halmstad. Något vi är väldigt glada för. Stena Line jobbar även hårt med hållbarhet. De följer FN:s mål men jobbar särskilt med vissa delar.

Men framtiden då?

I framtidsspaningen kan Ulf se ett skifte orsakat av vädret i Europa. Vi kommer förmodligen se fler europeiska gäster både sommar- och vintertid. AI hjälper till att göra kommunikationen med kunderna personlig. Det är något som blir allt viktigare. Vi vill bli överraskade samtidigt som vi vill ha koll på vad som väntar oss. ”Ge mig lite extra, ge mig lite mer.” Prognosen visar på att vartannat hushåll i Sverige verkar stanna hemma i år. Då blir det ännu viktigare att kunna erbjuda ”Best Summer Ever” på hemmaplan.

Det här var bara lite av allt som sades denna morgon. Tack för att du kom!