Frågor och svar om varför vi ansökt till Årets Stadskärna

Varför är kommunen med i tävlingen Årets Stadskärna? Vad kostade konferensresan – och vad har arbetet egentligen lett till? Här svarar vi på vanliga frågor som kommit upp i samband med att vi vunnit Årets Stadskärna 2025.

Varför är kommunen med i Årets Stadskärna – kan man inte jobba med frågan ändå?

Halmstads kommun har tagit ett strategiskt beslut att delta i tävlingen Årets Stadskärna.
Det är ett politiskt beslut som ger extra kraft åt vårt gemensamma arbete med att utveckla centrum.

Vi har varit medlemmar i organisationen Svenska Stadskärnor i många år, tillsammans med cirka 130 andra kommuner. Medlemskapet ger oss värdefull kunskap, inspiration och verktyg. Genom organisationen har vi till exempel utvecklat arbetet med Purple Flag, som handlar om att skapa en tryggare stadskärna på kvällstid men även Quality mark (QM) som är en certifiering för att kunna kvalificera sig att kunna ansöka.

Varför lägger ni så mycket pengar på detta?

Stadskärnan är Halmstads hjärta och våra politiker har beslutat att satsa på den. Budgeten för arbetet med Årets Stadskärna 2025 var 500 000 kronor – en budget vi håller med god marginal. Pengarna har bland annat gått till konferensdeltagande och andra insatser kopplade till utvecklingen av centrum.

Vilka åkte till konferensen ”Årets Stadskärna” och vad kostade det?

De som deltog i konferensen har alla varit delaktiga i det tvååriga arbetet med stadskärnan. Gruppen bestod av politiker, tjänstepersoner från kommunen samt representanter från Halmstad City och som ingått i centrumorganisationen.

Centrumfrågan är högt prioriterad i kommunen och involverar flera förvaltningar och bolag – det handlar om allt från gator och torg till evenemang och kultur. Att vi samarbetar brett är en styrka.

Vi valde det mest kostnadseffektiva alternativet - gemensam bussresa, boende på anvisat hotell och deltagaravgift för konferensen. Övriga kostnader, som mat och dryck under resan, betalade deltagarna själva. Kostnaden för konferensen ingick i den totala budgeten för arbetet med Årets Stadskärna.

Men centrum känns ju ”dött” – vad har arbetet gett?

Vi vet att det är tufft för butikerna, särskilt med konkurrensen från e-handeln. Men tävlingen Årets stadskärna handlar inte om antalet öppna butiker. Det vi vann på var vår tydliga organisation och våra gemensamma mål.

Vi har gjort mycket: utsmyckningar, tjejkvällar, aktiviteter som "Smaka på Halmstad", gemensamma öppettider – och nya Lilla torg hade aldrig blivit så bra utan det goda samarbetet med krögarna.

Är inte priset riggat – det var ju bara tre städer som sökte?

Vi är väldigt stolta över vinsten, oavsett hur många som deltog. Kommunstyrelsen beslutade redan för två år sedan att vi skulle ansöka. Själva tävlingsresan har varit värdefull – den har hjälpt oss att bygga en stark organisation och sätta gemensamma mål.

Vem har bestämt att vi skulle ansöka till Årets Stadskärna?

"Det här är en satsning som kommunstyrelsen beslutade om i stor enighet för två år sen. Arbetet, tillsammans med fastighetsägarna och näringslivet, som har lett fram till att vi blivit årets stadskärna betyder och kommer att betyda oerhört mycket för centrums utveckling", säger Simon Lindgren (M) kommunråd i Halmstads kommun.